Spring naar content

Actiz

Over morgen is een initiatief van ActiZ, branchevereniging van de ouderenzorg

praat vandaag over morgen

We worden met elkaar steeds ouder. Toch denken of praten we hier nog nauwelijks over. Voorbereiden op onze eigen oude dag schuiven we liever voor ons uit. Het is de hoogste tijd dat we dat veranderen. Onder het motto ‘Praat vandaag over morgen’ roepen we iedereen in Nederland op om in gesprek te gaan over ouder worden en de toekomst van de zorg voor ouderen. In opdracht van ActiZ ontwikkelden wij de visuele identiteit, website, campagne en content.

grijze haren

Je zou er grijze haren van krijgen. De uitdagingen van de vergrijzing. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft groeit de komende decennia substantieel. Tegelijkertijd zijn er straks onvoldoende medewerkers om aan de stijgende zorgvraag van kwetsbare ouderen en chronisch zieken te voldoen. Het doel van de campagne is om een dialoog in de samenleving te starten over ouder worden. De ouderenzorg zoals we die nu kennen is niet houdbaar op langere termijn. We zullen het dus anders moeten organiseren en de gehele samenleving heeft daar een rol in. Tijd dus voor actie!

Individuele zorgorganisaties hebben de campagne verder uitgerold met behulp van de toolbox.

levensweg als inspiratie

De hele conceptgedachte is ontstaan vanuit de dialoog tussen generaties en in de samenleving. Daarbij staat het lijnenspel symbool voor de weg naar ouder worden. Iedereen bewandelt zijn eigen levensweg. Levens kunnen elkaar kruisen, hobbelig worden of ineens een onverwachte wending nemen. De campagne is doorvertaald naar een hele serie van middelen en content.

Met het nationaal gesprek moment zet Over morgen de kwestie landelijk op de kaart.
Voorbijgangers worden uitgenodigd om het gesprek te starten door een kaartje te sturen.

lange adem

‘Praat vandaag over morgen’ startte in 2019 en loopt ook de komende jaren nog door. Onderbouwd met onderzoeken en ondersteund met toolkits, activaties, verhalen, podcasts, video’s en installaties wordt het gesprek gestimuleerd. Inmiddels is de beweging gegroeid naar een branchebrede aanpak met ondersteuning van het Ministerie SZW en de Stichting A+O VVT. Ouderenzorgorganisaties hebben ‘Over morgen’ massaal omarmd, waarmee de campagne ook lokaal en regionaal is geland.

De gesprekskaarten bieden handvatten voor een constructief gesprek over ouder worden.

deze moonies werkten mee aan dit project

aniek frölke

ruud van den boogaart

jasper van grunsven

daan janssens

hungry for more?

Bekijk meer van ons werk of neem contact op voor jouw volgende case.