Spring naar content

tante tip

De campagne is een initiatief van Lente, het samenwerkingsverband van 8 Brabantse woningcorporaties: Area, Alwel, BrabantWonen, Casade, Tiwos, Stadlander, WonenBreburg en Zayaz.

Stel je voor, je huurt een woning van een woningcorporatie. In die woning zitten vanzelfsprekend verschillende installaties, denk aan een CV-ketel of ventilatiesysteem. Elk jaar komt de monteur van de corporatie netjes bij je langs voor onderhoud of, in geval van een storing, voor reparatie. Maar, voor een gezond binnenklimaat en energiebesparing is een goed gebruik van deze installaties cruciaal. En daar zit vaak de crux, want hoe doe je dat? Met dit vraagstuk ging Maan aan de slag. We ontwikkelden een communicatiestrategie, gebruikmakend van veranderingstechnieken uit de gedragspsychologie en we bedachten een creatief concept om het juiste gedrag te stimuleren.

lente in brabant

Lente is een collectief van 8 Brabantse woningcorporaties. Zij werken samen en delen kennis op tal van gebieden. Eén van de gezamenlijke initiatieven is het project ‘Een goed gebruik’, waarmee zij de huurder willen stimuleren tot het juiste gebruik van de installaties voor verwarmen, koelen en ventileren. Energiebesparing, maar zeker ook het creëren en behouden van een gezond binnenklimaat, zijn hierbij de belangrijkste doelen.

wie slim is, luistert naar tante tip

Energiebesparing, verduurzaming… actuele onderwerpen. Maar, van alle kanten komt de informatie hierover op je af. Wat moet je nu precies met al die informatie en hoe filter je wat voor jouw situatie relevant is, zodat je ook echt wat kunt doen? Herken je deze struggle? Wees dan slim en luister naar Tante Tip. Het personage dat we, vanuit social modelling oogpunt, ontwikkelden als steun en toeverlaat voor huurders.

een lerende aanpak

Na analyse van het vraagstuk, een 0-meting door het Bureau voor Woononderzoek en een diepe duik in alle technische informatie ontwikkelden we een communicatiestrategie vanuit het principe van een lerende aanpak. Klein beginnen, met een pilot, bij enkele woongebouwen van 3 corporaties, gebruikmakend van bestaande klantcontactmomenten. We dachten het personage Tante Tip verder uit; zij werd de spreekbuis namens de corporaties. Persoonlijk, warm, van ‘mens’ tot mens, herkenbaar en toegankelijk. En we ontwikkelden een basispakket aan middelen waarmee de corporatiemedewerkers het gesprek over een ‘een goed gebruik’ konden starten.

het resultaat

De 1-meting van het Bureau voor Woononderzoek moet nog plaatsvinden op het moment van schrijven. Maar, de eerste feedback is positief. Tante Tip wordt herkend en gewaardeerd. Haar tips worden als begrijpelijk ervaren. Ze heeft, volgens huurders, een prettige manier van spreken en ze vinden haar grappig (en dat is ze ook).

 

 

 

deze moonies werkten mee aan dit project

merel van vliet

angèle van iersel

daan janssens

corine kaijim

ruud van den boogaart

hungry for more?

Bekijk meer van ons werk of neem contact op voor jouw volgende case.