Spring naar content

Divosa

Verbindende kracht in het sociaal domein

Iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij. Daar zet Divosa zich al sinds 1934 voor in. Vandaag de dag zijn vrijwel alle Nederlandse gemeentes lid en is Divosa de verbindende factor tussen de gemeentes en de overheid. Door krachten in de samenleving te bundelen, van overheid en maatschappelijke organisaties tot werkgevers en inwoners, creëert Divosa gelijke kansen voor iedereen.

Divosa is de afgelopen jaren flink gegroeid. De organisatie heeft zich inhoudelijk verbreed van werk & inkomen naar veel meer onderwerpen binnen het sociaal domein. De huisstijl was niet mee ontwikkeld. Tijd voor een nieuwe dus. Een visuele identiteit die past bij het nieuwe profiel van Divosa.

Aan deze nieuwe visuele identiteit ging een stevig proces vooraf. Na een uitgebreide kick-off workshop formuleerden we de belangrijkste uitgangspunten. Wat moet blijven, wat moet anders, wat straalt Divosa nu uit en wat wil Divosa in de toekomst gaan uitstralen? Dit en nog veel meer kwam aan bod om zo een scherp beeld te krijgen van het positionering en merkessentie van de organisatie. Ook keken we hoe andere maatschappelijke organisaties in het sociale domein zich profileerden.

In het proces van conceptontwikkeling was het belangrijk om de herkenbaarheid van Divosa te behouden. Daarnaast moest het er niet alleen goed uit zien, maar was het ook belangrijk om betekenis te geven aan de te ontwikkelen visuele identiteit. Divosa is de verbindende factor in het sociaal domein. Die ‘verbinding’ vormde de basis het beeldmerk en de verdere vormtaal.

Om het jaarplan te presenteren wilde Divosa een animatie maken waarin het plan kort maar krachtig wordt uitgelegd. In dit proces hebben we een illustratiestijl ontwikkeld als toevoeging op de nieuwe visuele stijl. De illustraties, in combinatie met de dynamische vormen en kleuren, creëren een aantrekkelijk, divers en inclusief beeld.

Als verbinder straalt Divosa ook toegankelijkheid en warmte uit. Met de nieuwe stijl visualiseren we het warme “clubhuis” gevoel van de organisatie. Het brede kleurpalet geeft de mogelijkheid om de verschillende takken binnen de organisatie duidelijk weer te geven in de verschillende uitingen.

deze moonies werkten mee aan dit project

lennaert stam

wilco de meijer

hungry for more?

Bekijk meer van ons werk of neem contact op voor jouw volgende case.